Son dönemde
‘’Çocuğunun Potansiyeli Keşfedemeyen Aile’’ sorunu ile karşılaşmaya başladım.
Bu keşif olumlu manada keşfedememek olduğu gibi, olumsuz manada keşfedememek
şeklinde de olabilmekte.
Çocuğunuzu keşfetmek
demek aslında, tanımak demek. Olumlu ya
da olumsuz anlamda tanımak. Bu yazıda ‘’Zihinsel Keşif’’ ten bahsedeceğim.
Akademik yolculuk için ailenin çocuğunun zihinsel keşfini yapmış olması
gerekiyor. Sonrasında duygusal keşif ile birlikte eklenerek çok güzel bir
gelecek yolculuğu sağlanabilecektir o çocuk için.
Zihinsel keşif ile
çocuğunuzun nelere başarabileceğini, neleri başaramayacağını, neleri
başarabilecekken neden başaramadığını ya da neleri başaramazken başarma baskısı
ile karşı karşıya kaldığını göreceksiniz. Bu da nasıl bir yol izlemeniz
gerekliliğini size gösterecek. Bu durum asla bir kodlama, çocuğu sınırlandırma
değildir. Aksine, tekrarlıyorum, çocuğu tanımadır. Çocuğun farkına varmaktır.
Şimdi size bu keşfin
nasıl yapıldığını, hangi yolun izlendiğini anlatacağım. Yapılan uygulamamız olan
Wisc-r ( Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği) Testi ile bu anlatıma başlayayım.
WISC-R NEDİR?
Wısc-r (Wechsler
Çocuklar İçin Zeka Ölçeği), 6 yaşından 16 yaş 11 ay’a kadar olan çocukların
bilişsel yetilerini değerlendirmek için bireysel olarak uygulanan bir klinik
araçtır. Uygulamanın tamamlanması 1 ila 1.5 saat arası sürmektedir. Rapor ve
sonuçların puanlanması, tecrübeli bir Psikolog’un tamamlanması 3-5 saat
arasında sürer.
NEDEN BİR ÖĞRETMEN
BİR WİSC-R RAPORU ÖNEREBİLİR?
Bir sınıf öğretmeni
bir çocuğun performansında tutarsızlıklar görürse veya çocuğun uygun görev
notlarını kavrayabilmesi için gereken durumu görmek için test uygulaması
isteyebilir. Wisc-r bir öğrencinin öğrenmesini, potansiyelini ve becerisini
değerlendirir. Wisc-r kapsamlı bir psikoeğitim değerlendirmesinin parçası
olarak düşünülmelidir.
WISCR
DEĞERLENDİRMESİNİN TEMEL FAYDALARI
Başlıca yararları
şunlardır,
- Okuma ve öğrenme konularının erken teşhisi,
- Öğrenme güçlüğü tanımlamada işlevselliği,
- Bir öğrencinin, çocuğun öğrenme profilini anlama,
- Üstün Zekalı ya da Zeka Yetersizliğini anlayabilme,
- Öğrencinin hem güçlü hem de zayıf yönlerini anlama, bireysel öğrenci performansı üzerindeki etkisi dolayısıyla öğrenme süreçlerini belirleme becerisi,
- Değerlendirme, aynı zamanda okulların daha işlevsel hale gelmesi için bireysel potansiyele göre plan geliştirme olanağı sunması.
WISC-R RAPORU NASIL
MANTIKLI OLUR?
Wisc-r, psikolojinin
öğrenme modellerini tanımasına olanak tanır. Dizinler olarak adlandırılan dört
ana bileşeni vardır. Bunlara, Sözel Anlama İndeksi, Algısal Akılcılık İndeksi,
Çalışma Belleği İndeksi ve İşleme Hızı İndeksi denir. Bu dört alanın her
birinde, endeks skorunu oluşturan .eşitli alt testler bulunur.
Sözel Anlama İndeksi
Sözel Anlama İndeksi,
sözlü kavram oluşumu, sözlü akıl yürütme ve bir çevreden edinilen bilgiyi
ölçer. Alt testler şunları içerir;
- Kelime Bilgisi: Kelime bilgisi ve anlamı,
- Benzerlikler: Sözlü kavramlar ve akıl yürütme
- Anlama: Toplumsal bilgi ve farkındalık
- Bilgi: Sözlü olarak kodlanmış, olgusal bilgilerin geri çağırılması
- Kelime Akıl Yürütme: Genel Akıl Yürütme Yeteneği
Algısal Akılcılık
İndeksi
Algısal Akılcılık
İndeksi, algılamalı ve akışkan akıl yürütme, mekânsal işleme ve görsel-motor
entegrasyonu ölçer. Alt testler şunları içerir;
- Blok Tasarımı: Görsel mekânsal akıl yürütme ve kavram oluşumu.
- Matris Akıl Yürütme: Sözel olmayan akıl yürütme ve kavram oluşumu.
- Resim Kavramları: Soyut, kategorik akıl yürütme.
- Resim Tamamlama: Görsel ayrıntılara dikkat etme.
Çalışma Belleği
İndeksi
Çalışma Belleği
İndeksi, sözlü olarak sunulan sözlü dizileri işlemek için çalışma bellek
işlemleri gerektirir. Sözlü olarak sunulan sıralı bilgileri basitçe geri
çağırmak içindir. Alt testler şunları içerir;
- Sayı Genişliği: İşitsel kısa süreli bellek.
- Rakam Aralığı: İşitsel çalışma belleği.
- Mektup Numarası Sıralama: Daha kısa dize uzunlukları hafızayı gösterir, uzun süreli işitsel işlemi yansıtmaktadır.
- Aritmetik: İşitsel kısa süreli bellek, işitsel çalışma belleği.
İşleme Hızı İndeksi
İşleme Hızı İndeksi, görsel algı ve organizasyon, görsel tarama ve
elleri-gözleri verimli bir şekilde kullanma becerisini gerektirir. Dikkat
faktörü de içermektedir. Alt testler şunları içerir;
·
Kodlama:
Hız ve doğruluk, tesadüfi öğrenme.
·
Sembol
Arama: Zihinsel işlem hızı ve doğruluğu.
Test sonucunda bütün
bu değerler raporlanarak ailenin bunun doğrultusunda çocuğun akademik yaşamına
devam etmesi tavsiye edilir. Yeterince gelişmiş alanlar, gelişememiş alanlar ve
standart seviyede gelişmiş alanlar kategorize edilerek sunulur.
Anne ve baba da hangi
alanda dest1ek sağlamaları gerektiğini objektif şekilde görerek ona göre bir
plan, program dahilinde ilerlerler. Bu hem çocuk için hem de ebeveynler için
sorunsuz bir ilişkinin belki de ilk adımı olarak görülebilir.
Referans: Wechsler,
D. (2003). WISC-R Australian Administration and Scoring Manual. Harcourt
Assessment.
Psikolog Cihan Çelik
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder